woensdag 30 november 2011

Doily voor in de kerstboom (patroon)

Ik ben niet echt iemand om doilies te haken (haakcollega keek ook enigszins verbaasd toen ik deze uit de tas toverde bij onze laatste vergadering), maar het liep zo. Ik had een ronde zilverkleurige plaat met friebels gezien en wilde zoiets haken. Natuurlijk vond ik geen patroon dat er echt op leek en ook nog eens niet te ingewikkeld was naar mijn smaak, maar ik vond wel een doily die me aanstond. Ik maakte alleen het begin, want het originele patroon was meer een kleedje qua omvang, en bovendien deed ik het fout. Het resultaat was een leuke hanger voor in de kerstboom, en dus per ongeluk een eigen patroon, dat ik dan ook maar post. Soms gebeuren dingen met een reden, denk ik.
Voor mezelf wil ik er overigens ook nog twee als oorbellen gaan maken voor de kerst.


Beschrijving gehaakte kerstdoily

Ik haakte met naald 3 en Anchor metallic in zilver en goud.

* Haak 5 lossen in een ketting en sluit de ring met een halve vaste
* Haak 3 lossen, 11 stokjes in de ring, sluit met een halve vaste (12 stokjes)
* Haak 4 lossen, 1 stokje in de eerste steek; 11x (1 stokje, 1 losse, 1 stokje) in iedere steek,
   sluit met een halve vaste
* Haak 6 lossen, 1 stokje in de eerste steek; 23x (1 stokje, 3 lossen, 1 stokje) in ieder gat tussen de    
   stokjes van de vorige ronde, sluit met een halve vaste
* Gebruik het uiteinde van de draad om een lusje te maken om de doily aan op te hangen
* Maak de doily stijf met bijv. suikerwater (suiker en warm water, verhouding 1 op 1, goed natmaken
   en laten drogen)

Je kent ondertussen de regels: gebruik mijn patroon vooral, maar post de beschrijving of het resultaat alleen met een bronvermelding; maak mij blij met foto's van je maaksels of stel je vraag hieronder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten