woensdag 2 september 2015

Fujifilm Instax mini 8

Ik heb een nieuw speeltje: een Fujifilm Instax mini 8 instant camera. Ik zag de rolletjes staan bij de Hema (wat blijkbaar een wonder is, want ik heb inmiddels begrepen dat die meestal uitverkocht zijn!) en toen moest ik er meer van weten. Want zo'n instant camera leek me al langer leuk, maar ja, lastig enzo. Nu is het zo dat ik bij de Hema sowieso elke week wel kom, als het al niet vaker is, dus dat veranderde de zaak. En ja hoor, Hema bleek (online) niet alleen rolletjes, maar ook camera's te verkopen (veel goedkoper dan bij andere winkels allebei) en allerhande schattige accessoires zoals fotoalbums en kaartjes waar een foto in past. De camera's waren uitverkocht, maar de volgende ochtend keek ik nog eens en toen waren ze er weer. Ik ging voor geel, want een roze (digitale) camera heb ik al. Nog nooit wachtte ik zo ongeduldig op een bestelling!

En dit is hem dan, met de eerste foto die ik ermee maakte:


Voor wie zich afvraagt waarom ik in hemelsnaam de boekenkast fotografeerde: voor mijn lerarenagenda.


De camera werkt heel simpel. Als je hem aanzet, geeft een lampje aan op welke stand je hem moet zetten qua belichting, en als je zogenaamde high key foto's wilt maken (dat is hippe taal voor overbelicht), zet je hem een stand donkerder, of bij de donkerste stand (het huisje), op high key. Je kijkt door de zoeker, drukt op de knop en je foto komt bovenuit de camera. Helemaal wit! En net als je denkt dat er iets mis is gegaan, zie je langzaam je foto verschijnen. De foto's zijn klein, soort creditcardformaat, en ogen inderdaad een tikje ouderwets qua kleur. Ik word er echt heel vrolijk van!

Knotje wilde natuurlijk ook gelijk op de foto en zorgde ervoor dat ik erachter kwam dat je niet al te dichtbij moet fotograferen (wat ook keurig in de handleiding staat, overigens). Maar ook de scheve en wazige mislukte foto is schattig, dus belandde hij gewoon 2x op de kast.




En ja, dan ga je gekke dingen doen, zoals met de instant fotostand van je retro camera-app een foto maken van je echte instant foto's die je net hebt gemaakt aan de Lek, met je (ook nieuwe) retro jelly shoes ernaast. En je daar vooral ook heel cool door voelen ;)

Dat was wel het moment dat ik erachter kwam dat ik iets nodig heb om mn camera in te stoppen (los in de tas gaat hem qua bescherming en formaat niet worden!), maar ook om de gemaakte foto's in te doen (want ja, die heb je dan dus in je hand, en dan?). Dus fotoblik en cameratas besteld. Ik ben benieuwd, to be continued...


2 opmerkingen:

  1. Coole camera!
    PS: ik ga nog eens wat rondkijken op je blog, ziet er leuk uit! Ben je nieuwste volger geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen